SCOP
Actualizarea evaluării riscurilor privind recoltarea ilegală a lemnului prin încălcarea prevederilor legislației naționale și internaționale, precum și identificarea celor mai bune măsuri pentru reducerea acestora. pentru a surprinde evolutia cadrului legislativ si realitatile curente din sectorul forestier romanesc.
Aceasta actualizare va veni in sprijinul operatorilor și factorilor interesați, în vederea unei mai bune implementări a Regulamentului (UE) privind Lemnul nr. 995/2010 (EUTR).
PROCES DE ELABORARE
Analiza utilizează cadrul propus de FSC® (Forest Stewardship Council) pentru Evaluarea Națională a riscurilor (FSC-PRO-60-002 V3-0). Conform acestui model de bune practici și plecând de la Evaluarea Centralizată a Riscurilor la nivel national (FSC-CNRA-RO V1-0 RO), publicată în septembrie 2017, a fost realizată o analiză actualizată a indicatorlor specifici privind riscurile de recoltare ilegală a lemnului.
Analiza s-a desfășurat în cadrul unui proces participativ constând din 3 grupuri de lucru la care au participat reprezentanți ai administratorilor de păduri, autorității competente, agenților de exploatare forestieră, mediului academic, urmate de supunerea documentului rezultat consultărilor publice în perioada 16.07.2020 – 31.07.2020.
DEFINIȚII
Evaluarea riscurilor privind recoltarea ilegală a lemnului este o obligație impusă operatorilor1 prin Regulamentul (UE) nr. 995/2010 (EUTR) în procesul de achiziție a materialelor lemnoase. Evaluarea provenienței materialelor lemnoase și îndeplinirea obligațiilor legale în procesul de recoltare a lemnului trebuie să se realizeaze la nivelul unității de achiziție a materialului lemnos pentru fiecare produs introdus pe piață. Procesul de evaluare a riscurilor asociate recoltării ilegale se bazează pe următoarele concepte:
Evaluarea legalității (abordare generală) încălcări sistematice și/sau pe scară largă a legislației aplicabile.
Lemn recoltat ilegal recoltat cu încălcarea legislației aplicabile în țara de recoltare.
Legislație aplicabilă legislația în vigoare în țara de recoltare referitoare la (Art. 2, lit. h) –EUTR):
drepturi de recoltare a lemnului în interiorul limitelor legale făcute public;
plăți pentru drepturile de recoltare și lemn, inclusiv taxe legate de recoltarea lemnului;
recoltarea lemnului, inclusiv legislația din domeniul mediului și cel forestier, inclusiv gestionarea pădurilor și conservarea biodiversității, atunci când acestea sunt direct legate de recoltarea lemnului;
drepturile legale ale terților privind folosința și proprietatea afectate de recoltarea lemnului;
comerțul și vama, în măsura în care este vizat sectorul forestier.
Scara functională Delimitarea spatială bazată pe caracteristici non-geografice (e.g. categorie funcțională, tip proprietate, mod de administrare, Scara Intensitatea și Riscul operațiunilor forestiere)
ajută la identificarea în mod corect a riscurilor și măsurilor de diminuare, evitând astfel eventuale sarcini administrative inutile (ex. doar pentru suprafețele FFN aflate în proprietate privată-persoane fizice)
Clasificarea riscurilor
Pragul (1) Risc scăzut Legislația identificată este respectată. Cazurile de încălcare a legilor /reglementărilor sunt urmărite eficient prin măsurile de prevenire luate de autorități și/sau entităti competente.
Pragul (2) Risc specificat Legislația identificată nu este respectată în mod consecvent de toate entitățile și /sau este deseori ignorată, și/sau nu este pusă în aplicare de către autoritățile competente.
Măsurile de diminuare SMART: Specifice, Măsurabile, Realizabile, Relevante, Definite în timp.