NRA (Evaluarea Nationala de Risc)

In prezent in Romania este in vigoare Evaluarea Centralizata a Riscurilor la nivel National aprobata de catre Centrul International FSC in 20 Septembrie 2017. Identificarea și evaluarea riscurilor a fost externalizata catre experti independenti (selectati de FSC) cu experienta specifica pentru fiecare categorie.

Pentru a surprinde cat mai fidel problemele specifice tarii noastre se impune adaptarea acestei Evaluari de risc (CNRA) astfel incat sa reflecte in mod eficient (i) evolutia cadrului legislativ national si (ii) conditiile sociale, economice si de mediu, prin desfasurarea unui amplu proces participativ, cu implicarea expertilor locali si a factorilor interesati relevanti.

Astfel, se permite tuturor factorilor afectati si interesati sa contribuie pe parcursul consultarilor publice la dezvoltarea continutului Evaluarii de risc la nivel national (NRA) conform domeniului din care provin si a intereselor legitime pe care le reprezinta (economic, social si mediu).

Procesul de elaborare a Evaluarii Nationale de Risc, se face conform cerintelor cuprinse in FSC-PRO-60-002 V3-0 Elaborarea si aprobarea Evaluarii nationale a riscului pentru lemn controlat.

Tabel comparativ CNRA-NRA

CNRA

NRA

Este elaborat de FSC International prin intermediul consultantilor externi.

Este elaborat de membri ai unui Grup de Lucru National acreditat de catre FSC International si impartiti in mod egal, in functie de experienta acumulata si interesul pe care il reprezinta in camera de mediu, social sau economica.

Procesul de elaborare este unul de documentare, in principal, prin intermediul consultantilor externi si a unor experti locali si mai putin vizibil de implicare a factorilor interesati.

Procesul de elaborare este unul amplu, cu mai multe etape ce implica prezenta urmatoarelor entitati:

  • a. Facilitator;
  • b. Grup de Lucru National format din experti si practicieni locali;
  • c. Experti tehnici ce provin din diverse domenii de specialitate.

Consultarea publica se face prin parcurgerea mai multor etape si forme intermediare ale Evaluarii, pana la aprobarea finala.

Aprobarea continutului Evaluarii finale este facut exclusiv de catre FSC International.

Aprobarea continutului formei finale a Evaluarii este facuta in primul rand de catre Grupul national De Lucru, iar la final de catre FSC International, mai mult asupra modului in care s-a desfasurat procesu.

Rezultatele evaluarii nu sunt intodeauna foarte relevante, fiind deseori contestate de factorii afectati.

Continutul Evaluarii este mult mai bine adaptat la legislatia si specificul tarii in care a fost elaborata. Consistenta si calitatea continutului Evaluarii este mult imbuntatita prin aportul specialistilor tehnici din diverse domenii si implicarea Forumului Consultativ si a factorilor interesati.

Masurile de control reprezinta recomandari ce trebuie sa fie luate in considerare, insa forma finala poate fi adaptata cu acordul organismului de certificare.

Masurile de control sunt obligatorii, asigurandu-se o aplicare uniforma a acestora la nivel national.